آپنۀ خواب قدرت حافظه را تضعيف مي كند! + روش تنفس صحيح

نتايج بدست آمده از يك بررسي حاكي از آن است عارضۀ آپنه خواب موجب مي‌شود در قدرت حافظه فرد مبتلا به آن خلل ايجاد شود. طبق بررسي متخصصان، عارضه آپنۀ خواب باعث مي‌شود فرد در به ياد آوردن موضوعات معمولي و پيش پاافتاده‌اي همچون محل پارك خودرو با مشكل روبرو شود.

بررسي انجام شده روي 18 مبتلا به آپنۀ خواب نشان داد قدرت حافظه مكاني اين افراد تحت تاثير اين عارضه قرار گرفته‌است.

دكتر «آندرو وارگا» محقق ارشد اين مطالعه گفت: در بررسي خود كه براي اولين بار انجام گرفت، مشخص شد عارضه آپنه خواب كه به طور فزاينده‌اي در حال گسترش است مي تواند تاثير منفي بر شكل گيري بخش‌هايي از قدرت حافظه داشته باشد. به گفته دكتر «وارگا» يافته‌هاي اين مطالعه حاكي از آن است از دست رفتن قدرت حافظه يكي از نشانه‌هاي حائز اهميت براي كنترل و معاينه مبتلايان به آپنه خواب است. به گفته متخصصان در حاليكه در اين مطالعه رابطه بين آپنه خواب و از دست رفتن قدرت حافظه مشاهده شده، لازم است براي تاييد ارتباط علت-معلولي ميان آن دو تحقيقات بيشتري انجام شود.

  • تحريريۀ ذهن برتر | يكي از بزرگترين نعماتي كه در اختيار انسان قرار گرفته: اكسيژن است. و يكي از بهترين روشهاي تقويت حافظه، تنفس صحيح در هواي آزاد است. دكتر سيدا مرد حافظه ايران در همايش «اسرار باورنكردني تقويت ذهن و حافظه» اين روش را آموزش مي‌دهد. اما به صورت خلاصه آن را براي شما معرفي مي‌كنيم و پيشنهاد مي‌كنيم بعد از آنكه روش آن را آموزش ديديد، در كنار پنجرۀ اتاق يا در معرض هواي آزاد اين تمرين را چند بار انجام دهيد. تمرين به اين صورت است كه با يك شماره عمل دم، چهار شماره حبس نفس در سينه و دو شماره بازدم تنفس را انجام مي دهيم. هم چنين اين تمرين را مي‌توانيد با ضرايب ديگري نيز انجام دهيد، خوب به مثال توجه كنيد:
  • مثال: دو شماره عمل دم، هشت شماره حبس نفس در سينه و چهار شماره بازدم.
  • چرا با سيستم 2 4 1 نفس بكشيم؟
    همه براي انجام يك كار جديد و يك تغيير كوچك، به‌دنبال يك دليل محكم و منطقي هستند. براي تنفس با سيستم 2 4 1 كه قرار است به عادت جديد هر روزۀ شما تبديل شود: يك دليل مهم و منطقي وجود دارد و آن اين است كه مغز انسان فقط 2% از وزن بدن را تشكيل داده اما بيشتر از 25% از اكسيژن مصرفي بدن صرف كار مغز مي‌شود. لطفا به هر سلول مغزي شبيه كارمندي زحمتكش، وقت‌شناس و باهوش نگاه كنيد. برايشان ارزش و احترام بگذاريد. شما حدود 100 ميليارد سلول (پرسنل) ِ وظيفه شناس و حرفه‌اي و خستگي ناپذير داريد كه (سازمان) ذهن شما را ساخته اند و تنها وظيفه شما رساندن اكسيژن كافي به اتاق هر كدام از اين سلولها است.

منبع:ذهن برتر

موضوعات: بیشتر بدانیم؟  لینک ثابت



[سه شنبه 1393-09-04] [ 11:59:00 ب.ظ ]